OCP kabotaż co to jest?

12 maja 2021 by Brak komentarzy

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika (OCP) przeznaczone jest dla firm transportowych, które wykonują zarobkowy przewóz towarów w krajowym i/lub międzynarodowym transporcie drogowym. Przedmiotem ubezpieczenia jest odpowiedzialność cywilna przewoźnika wynikająca z Konwencji CMR (w przewozach międzynarodowych) oraz polskiego Prawa Przewozowego (w przewozach krajowych). Ubezpieczenie kabotażowe jest rozszerzeniem OC przewoźnika (OCP) o ryzyko uszkodzenia ładunku podczas transportu na terenie innych krajów Unii Europejskiej. Przewoźnik nie musi mieć siedziby i być zarejestrowany w danym kraju, aby wykonywać przewozy drogowe na jego terenie. Transport taki odbywa się zazwyczaj w kraju, w którym zakończony jest faktyczny przewóz międzynarodowy w postaci rozładunku towaru i jest ograniczony czasowo i ilościowo. Przewoźnik może wykonać nie więcej niż trzy operacje transportowe na terenie danego kraju po rozładunku, przy czym ostatnia operacja rozładunkowa w tym kraju musi mieć miejsce siódmego dnia po rozładunku wcześniej wykonanej operacji transportu międzynarodowego.

OCP kabotaż co to jest? Charakterystyka kabotażu

Przewozy kabotażowe są wbrew pozorom bardzo atrakcyjne dla polskich przewoźników krajowych. Wzmożoną aktywność kabotażową można zaobserwować szczególnie we Francji i Niemczech, co z kolei nie cieszy przewoźników krajowych. Do przewozów kabotażowych wykorzystywane są wszystkie rodzaje pojazdów, począwszy od ciągników z przyczepami, poprzez samochody ciężarowe, a skończywszy na małych samochodach dostawczych. Wielu przewoźników wykonujących przewozy kabotażowe wykupuje również ubezpieczenie OC na przewozy kabotażowe. Niemniej jednak polski rynek nie wypracował jeszcze dobrej oferty dla przewoźników i często ubezpieczenia kabotażowe obejmują tylko ograniczony obszar. Sporo towarzystw ubezpieczeniowych nie oferuje takiego ubezpieczenia spedytorom przewożącym pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Niestety potwierdza to tylko, że towarzystwa ubezpieczeniowe nie wiedzą jak właściwie ocenić ryzyko, a także specyfikę transportu. Z punktu widzenia oceny ryzyka transportowego, przewozy kabotażowe są w dużej mierze bezpieczniejsze od przewozów międzynarodowych, a tym bardziej krajowych. Takie trasy są nie tylko krótsze, ale również nie wiążą się z tak ryzykownymi postojami. Ponadto infrastruktura drogowa jest znacznie lepsza niż u nas, a restrykcyjne przepisy i wysokie kary nie pozwalają na jakiekolwiek zaniedbania w tym zakresie. Kabotaż dla minibusów, ubezpieczenie kabotażowe dla pojazdów poniżej 3,5 t.

Polecamy uwadze:

OCP kabotaż co to jest? Podstawy prawne kabotażu

Kabotaż następuje po przewozie międzynarodowym (unikanie pustych przebiegów) Przed rozpoczęciem kabotażu przewoźnik musi wjechać na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej załadowanym pojazdem i dostarczyć towar przewożony w przychodzącym przewozie międzynarodowym. Wyklucza to załadunek w kraju innym niż kraj przewoźnika przed pierwszym rozładunkiem towaru przywiezionego do kraju odbioru. Warunki wykonywania przewozów kabotażowych określone są w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. i są doprecyzowane przepisami obowiązującymi w danym kraju, jeśli nie jest on częścią Unii Europejskiej. Na terenie UE przepisy określone w Rozporządzeniu zastąpiły z dniem 14 maja 2010 r. wszelkie przepisy krajowe zawierające odmienne regulacje. Oznacza to między innymi, że organy krajowe nie mogą wymagać dodatkowych dokumentów poza tymi, które posiada przewoźnik, a które zawierają szczegółowe informacje na temat kabotażu.

OCP kabotaż co to jest? Zalety kabotażu

Kabotaż jest niewątpliwie bardzo korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców wykonujących międzynarodowe usługi transportowe. Znacząco ogranicza puste przebiegi i pozwala im na optymalne wykorzystanie posiadanych mocy przerobowych. Jest jednak pewien haczyk. Konieczność dostosowania się do krajowych norm prawnych w połączeniu z licznymi regulacjami unijnymi sprawia, że do takich przewozów trzeba się starannie przygotować. Wymagania są spore, a ich nieprzestrzeganie kosztowne. Dlatego warto nie tylko być poinformowanym, ale także przewidzieć potencjalne problemy i ubezpieczyć się od nich. Zakres dostępnych ubezpieczeń jest dość szeroki. Ponieważ potrzeby przedsiębiorców w zakresie operacji kabotażowych są bardzo indywidualne (każdy kraj ma swoje własne wymagania), często najlepiej jest skorzystać z porady specjalisty, który ma dostęp do szerokiej gamy. Kwestia odpowiedzialności w kabotażu jest regulowana przez prawo każdego z państw członkowskich. Jest to bardzo ważna kwestia, od której zależy wybór odpowiedniej polisy OCP, która powinna obejmować również ten rodzaj transportu. Ponieważ polscy przewoźnicy najchętniej wykonują przewozy kabotażowe na terenie Niemiec i Francji, warto przyjrzeć się szczegółowym przepisom w tych krajach. Kabotaż to idealne rozwiązanie dla przewoźników wykonujących przewozy międzynarodowe o dużym zasięgu.